6 manieren om meer innerlijke rust te ervaren

Gepubliceerd op 13 mei 2019 15:38


Innerlijke vrede – zijn we hier stiekem niet allemaal naar op zoek? Veel mensen zijn van nature rusteloos. Sommigen overdenken situaties te sterk. Anderen zijn erg gevoelig en geven te veel aandacht aan kleine zaken. Ik geloof dat jezelf aanvaarden om wie je bent één van de moeilijkste oefeningen is die je in je leven kan doen. We stellen verwachtingen aan onszelf en houden sterk rekening met andermans verwachtingen van ons. Toeleven naar een bepaald beeld van jezelf dat je denkt te moeten verwezenlijken, maakt helaas meer ongelukkig dan gelukkig.

Ware innerlijke rust ervaren wordt moeilijk als je steeds verbeterpunten blijft zien om jouw of andermans ideaalbeeld te worden. En dan besef je het. Ik ga proberen gelukkiger te zijn met mezelf, want zo slecht ben ik toch niet? Ik heb veel kwaliteiten. Op een gegeven moment denk je misschien zelfs dat het je gelukt is, dat je bepaalde gedachten hebt weten te verbannen. Je denkt dat je je niet langer zorgen maakt over situaties die je beleefd hebt en waar je negatieve emoties rond ervaren hebt. Maar de kleinste herinnering sleept je weer mee naar onaangename gedachten en gevoelens...

Hoe train je jezelf om meer vrede in jezelf te ervaren? In feite draait alles rond je eigen denkwijze. Een gelukkig leven zonder problemen en tegenslagen bestaat niet. We hebben allemaal onze eigen zorgen en lessen: kleine, grotere, pijnlijke, ... Dus het haalt niets uit om negatief of angstig te worden om wat er nog komen gaat en hoe dat een invloed op ons zou hebben. In plaats daarvan zijn hier 6 mogelijke aandachtspuntjes om voor jezelf over na te denken.

 

  1. Stop overdenken

Dit is waarschijnlijk het meest voor de hand liggende, meest voorkomende advies dat iedereen geeft. Toch kan niemand tegelijkertijd een eindeloze denker zijn en van het ene op het andere moment stoppen met denken. Daarom kun je enkele trucjes uitproberen om je gedachten gemakkelijker onder controle te houden. Dit is een heel moeilijke oefening. Ik kan je 2 technieken aanraden, afhankelijk van wat voor jou op dat moment het beste werkt.

  • Zet alarmbellen in gedachten

In een vorige blog gaf ik deze tip ook al een keertje. Als je merkt dat je aan een bepaalde situatie denkt, laat dan een klein alarmpje in je hoofd afgaan. Je zult merken dat je er na een paar keer om kan lachen. Je hebt jezelf namelijk betrapt en controleert nu wat je met je gedachten doet. Dat geeft je kracht en motivatie om ermee door te gaan!

  • Laat je gedachten toe ... voor een tijdje

Als je merkt dat je veel te veel over iets nadenkt, erken deze gedachten en beloof jezelf om te denken, denken, denken, met een maximum van 10 minuten. Je zult je meer bewust worden van wat gedachten feitelijk met je doen en je zult je er niet meer zo fijn bij voelen. Afwenden is de boodschap!

 

 2. Zie het goede in alle slechte dingen

Zoals eerder gezegd, hebben we allemaal onze problemen. En het ene ongeluk brengt vaak het andere met zich mee. We kunnen angstig worden om wat er zal gebeuren in ons leven en negatief worden over de kleinste gebeurtenis. Dit is erg zelfdestructief. Om te voorkomen dat je in een neerwaartse spiraal terechtkomt, moet je sterk blijven en positief denken. Maak je een nare situatie mee? Bedenk je wat je hieruit kan leren in plaats van de negatieve aspecten te overdenken. Het gaat erom dingen vanuit een ander perspectief te bekijken.

 

 3. Laat de woorden en handelingen van anderen je humeur niet bepalen

Heb je een moeilijke relatie met iemand uit je omgeving? Kun je niet opschieten met mensen waarmee je vaak wordt geconfronteerd? Soms ook krijgen we een bepaalde reactie van een iemand die we niet eens kennen, die ons toch meer raakt dan we zouden willen. Woorden kunnen pijn doen, acties nog meer. Teleurstellingen en onverwachte wendingen in een gesprek kunnen ons erg klein maken. Kort erna hebben we misschien het gevoel dat alles oké is, maar na een tijdje begint er toch iets te knagen. We voelen ons slecht, onzeker, boos, gekwetst, ... Het is erg belangrijk om te beseffen dat je niet weet WAAROM iemand doet wat hij doet of zegt wat hij zegt. Misschien probeert hij zichzelf beter te laten voelen omdat hij zelf onzeker is. Misschien heeft deze persoon niet geleerd hoe hij op een diplomatieke manier op anderen moet reageren. Misschien was het niet de bedoeling om je te kwetsen. En als het wel zo was, onthoud dan dat de woorden en acties van anderen bepalen wie zij zijn, niet wie jij bent. Dus laat het los en weet dat dit niet aan jou ligt.

 

 4. Wees blij met wat je al hebt

We willen altijd meer. Als we iets hebben, willen we al iets anders, iets beters, iets mooiers. We zijn zo gewoon te klagen over wat we niet hebben, terwijl we niet half beseffen wat we wel al hebben en hoe gezegend we hiermee zijn. Er is niets mis met ambitieus zijn en gaan voor wat je wilt, maar ga stap voor stap in de richting van je doelen en bedenk dat echt geluk niet te koop is.

 

 5. Bedenk hoe ver je al bent gekomen, niet hoe ver je nog wilt geraken

We zien vaak alleen onze bestemming, maar niet het pad dat ons daarheen leidt. Er zit schoonheid in elke stap van je proces. Het leven gebeurt, dus leer van elke ervaring en wees dankbaar. Wanneer je de kleine dingen leert waarderen, zal je nooit worden ontmoedigd. Zelfs als alles mis lijkt te gaan, wees dan trots op jezelf dat je er nog steeds staat, klaar om sterker uit die hele situatie te komen.

 

 6. Wees niet te streng voor jezelf

Last but not least. Het is mooi als je probeert om je minder zorgen te maken. Maar dat gebeurt niet op één dag. Wees blij dat je bepaalde aandachtspunten bij jezelf opmerkt en dat je klaar bent om veranderingen aan te brengen, onder andere in je denkpatroon. Uiteindelijk zal het makkelijker worden om anders te gaan denken, zal je jezelf meer appreciëren en zal je daarop ook de juiste mensen en patronen aantrekken.

 

Veel succes!

 

Liefs,

Margaux

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.